Az
utóbbi években egyre divatosabbá vált a régi Disney és Grimm mesék újragondolása.
Olyan mesefigurák születtek újjá a mozivásznon, mint Hófehérke, Piroska, vagy
Jancsi és Juliska. Hollywood ezzel egy olyan rehabilitációs munkába
kezdett, amivel inkább a felnőtteket szólítja meg és csak nagyon minimálisan
prezentál olyan tartalmat (értsd: társadalmi problémák felvázolása) amit a
szülők csemetéje is megért. Lehet, hogy nevet a fiatal közönség, de a
film valódi üzenetét csak az idősebbek fogják megérteni. Idetartozik a nem rég,
hazai nézők előtt is bemutatott Demóna is, amiről ha évtizedekkel korábban
hallanánk, még valószínűleg Csipkerózsika címen futna. Az újragondolt
történetet Paul Dini és Linda Woolverton írta, amire Robert Stromberg csapott
le hirtelenjében. A hollywood-i produkció főszereplőjét Demónát, Angelina Jolie
játssza, aki telitalálatnak bizonyult.
Szimpatikus
húzásnak tartom, hogy más perspektívából kapunk magyarázatot a régi
mesehősökről, amihez szokatlan, de cseppet sem zavaró cselekményátírás szükségeltetik.
Az eredeti történetben, fontos karakterekről javarészt egy cseppnyi információt
sem kapunk. Ilyen Demóna alakja is, akiről évtizedeken át képzelhettük azt,
hogy alapjáraton gonosz, minden indoklás nélkül – mert minek is az? Ezúttal
viszont magyarázattal szolgálnak a készítők és bevezetnek minket a mélyebb
sokkal „sötétebbnek” ítélt valóságba. Kristálytiszta válaszokat kapunk, mi
is történt valójában, miért lett „gonosz” Csipkerózsika megátkozója. (Egy kis
segítség – emberi kapzsiság.)
A
film azonban az átdolgozás után sem tökéletes. Amíg Jolie nagyszerűen játssza a főhősnőt,
addig eget rengetően buta mellékszereplőket is kapunk. Tudom, tudom, kell, hogy
a gyerekeket is megszólítsák, de ha egy mód van rá, ne ilyen ostobán, hiszen ha
azt akarjuk, hogy mindenki számára élvezhető legyen a film, nem kell lökött
tündérekkel nevetségessé tenni az alapanyagot, pláne ha ilyen szintű cselekmény átírás történt, mint a Csipkerózsika esetében. Ez azért sokszorosan is zavaró, mert
így csökkent a film színvonala és ezáltal az üzenet fontossága is csorbát szenvedett.
Arról nem is beszélve, hogy a történet központi szálát tekintve egyáltalán nem
működik ez a fajta megvalósítás. A film készítői az emberi romlottságra helyezték a
hangsúlyt, nem a tündérkékre. A szereplők a sérelmekből merítik motivációjukat, nem
az aranyos, ámde ostoba repülő manók csillámporából. Furcsa is, hogy egy ilyen komor
történetben, helyet kaptak ilyen karakterek - nyugodt szívvel kihúztam volna a forgatókönyvből a mézes-mázos tündérkéket. Mindazonáltal nem sok vizet zavarnak, de azt a keveset nagyon is. Ennek ellenére érdemes végignézni
a filmet, mert nosztalgiából jeles osztályzatot érdemel. A legjobb tanács, amit mondani tudok – ne foglalkozzatok a zavaró
tényezőkkel, egyszerűen nézzetek a mondanivaló mélyére. Abból szerencsére rengeteg akad.
(Jelenet fotók: Disney hivatalos honlapja)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése