A Faun Labirintusa óta tudjuk, hogy a gyermeki naivitás ártatlansága és az erőszakos háborús közeg képzeletbeli boksz-meccse, rengeteg olvasó és néző kíváncsiságát képes felébreszteni. A téma adott; a történelem egyik legsötétebb koráról még több bőrt lehúzni.
Rögtön egy kérdéssel kezdenék: Mi az, ami megfogja az embert,
A könyvtolvaj olvasása közben? Az én válaszom nem más, mint a Halál személyének
megjelenítése. Ő a narrátor. Amit tudunk róla, hogy szereti az eget és a
filozofikus kérdéseket. Véleményem szerint neki van a legerősebb jelleme a
történetben. Fanyar közönye és fekete humora szerethetővé teszi számunkra. Bár
a Halál csak külső szemlélőként követi a kis Liesel történetét, mégis tökéletes
rálátást biztosít nekünk a szereplők mélyebb gondolataira és érzelmeire.
A regény egyszerű, hétköznapi emberekről szól. Olyan
számunkra idegenekről, akikkel mi is találkozhatnánk akár nap mint nap. A
történet karakterei szerethetőek és még azt is képesek elfeledtetni velünk,
hogy az 1940-es években járunk. Markus Zusak író, Molching poros kisvárosába
repít minket.
Gondoltam lesz valami összefüggés a mű címe és aközött, hogy
a náci Németországban rengeteg „németellenes” könyvet pusztítottak el. Nem is
tévedtem. A könyvtolvaj (Liesel) először saját öccse temetésén csap le; magával
viszi a sírásótanonc kézikönyvét. (Később ebből tanul meg olvasni.) Talán nem
véletlen, hogy pont egy temetésen kezdődött el minden. Biztos vagyok benne, hogy
a Halál műve volt, bár narrációjából ez nem derül ki egyértelműen. Ehelyett dobálózik
a szavakkal, és futószalagon visz minket a történetbe. Néha megáll, ugrik egyet
az időben, aztán már csak arra figyelünk fel, hogy a Himmel utca lakóiról mesél
nekünk. Azokról az emberekről, akik beleveszhettek volna a 20. század szürke és
vörös tömegébe, mégsem tették – a könyvben majdnem minden személyről kiderül
valami aprócska titok. Nem lövök le
mindent poént (milyen szörnyű ezt használni egy háború alatt játszódó
történetnél), azt viszont elmondhatom, hogy az író remekül használja az emberi
kíváncsiságot és mesterien manipulálja az érzelmeket is. Elhint morzsákat,
felnyitva hagy kérdéseket úgy, hogy az olvasó már tudja is rájuk a választ. Talán
a történetet kicsit sablonossá tette Max a zsidó fiú bújtatásáról szőtt
cselekmény, de végül is adva voltak a körülmények; II. Világháború, náci
elnyomás.
Az érzelmek manipulálására pedig tökéletes példaként szolgál
a történet legracionálisabb, leghiggadtabb és legmegfontoltabb karakterének
szituációja. Hans Hubermann, ad egy kenyeret az utcán menetelő, összeroskadt
zsidónak. Persze a Gestapo emberei szinte rögtön meg is jelennek nála – sejthetjük,
hogy mi fog történni, DE nem. Időközben ugyan is kiderül, nem Hansie miatt
jöttek; Rudy-t (Liesel barátja) akarják magukkal vinni a tisztképzőbe. A
kenyeret adó Hansról így meg is feledkezhetünk. Persze a büntetést megkapja az
emberiességéért; besorozzák őt is a hadseregbe… Mi ez, ha nem egy igazi
hullámvasút. Egyik pillanatban meghatódva figyeled az eseményeket, aztán felkészülsz
a következményekre, végül kiderül, hogy az előre megírt sorsok mégsem úgy
fejeződnek be, ahogy te azt gondolnád. Mind eközben te is csak sodródsz az
árral, ami féktelen erővel taszít tovább és tovább…
A könyvvel ellentétben a film, csak részben tudja átadni a
kor és a történet szellemét. A regény hangulata megköveteli, hogy peregjenek az
események, ami egy film esetében túlzsúfoltnak is tűnhet. Nincs idő felfogni,
amit látunk, máris ugrunk a következő eseményre. A könyvtolvaj pedig nem egy
történelemkönyv, számokkal és demográfiai adatokkal, hanem egy történelmi
regény és egy ponyva keveréke.
A mű fő irányvonala az eszmék felett álló hűség. Hűség a
barátainkhoz, a családunkhoz, és ami a legfontosabb, önmagunkhoz.
Írta: Fodor Eszter
Fotó és moziplakát: InterCom
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése