A rengeteg választási lehetőség közül, sokat felsorolhatnék, de mégsem
jut eszembe más, csak az empátia, amit a filmben szereplő színészek magas fokú
precizitással képesek visszaadni. Az első benyomást egy nap elteltével követte
a másik, mert újra kellett értelmeznem a „filmet”,
mint fogalmat.
Az alaptörténet az ’50-es évek
Amerikájába kalauzol minket. Egy bírósági ügyben kiválasztanak tizenkettő,
bőrszínében megegyező, és életciklusaikban alig eltérő, kifejezetten férfi
karaktert, akiknek az a szerepük, hogy esküdtként vállaljanak szerepet, egy 18
éves srác ügyében (a fiú a bűncselekmény napján vásárolt rugósbicskával, mellbe
szúrja az apját).
A kis terembe bezsúfolt 12 embert
terheli a felelősség, hogy a vádlott, milyen büntetést kapjon. A gyilkosságért
akasztás, vagy még pontosabban villamos szék járna. Ahogy a film egyre jobban
kibontakozik, az ember úgy gondolhatja, hogy a színészek túldramatizálják a
játékukat, viszont felhívnám a figyelmet arra a két pillérre, ami segít
eligazodni abban, hogy teljes valójában értékelhessük a látottakat. Az első az empátia, a második a kezdődő élet eltiprása,
vagy kibontakozni hagyása közötti dilemma.
Gondolj bele, hogy a teljesen
hétköznapi beosztásodból, legyél akár egy hétköznapi ember átlagos
munkabeosztással, vagy középvezető egy cégnél, esetleg főfőnök egy multi
vállalatnál, a te kezedben van egy ember sorsa. Véleményem szerint nem sokan
jelentkeznének erre a feladatra, és még kevesebben alkalmasak arra, hogy helyesen
értékeljék mit is jelent életükben ez a pár jelentős pillanat. Az alkotás ezt a
témát boncolgatja, már-már olyan részletességgel, hogy a néző egyenesen abban a
teremben találja magát, ahol a cselekmény zajlik. Sok monológ hangzik
el a filmben, számos karakter elfogult a korábbi tapasztalatai miatt, de a
végeredményt… azt ítéld meg te magad.
Az operatőr lenyűgöző munkát
végzett, ami legfőképp a képi beállításokból, a kamera mozdulatainak
sebességéből áll, de mégis a rendezőé az érdem. Amit Sidney Lumet 1957-es
filmtekercsén látunk nem a „mainstream” részét képezi, hanem egy sokkal
magasabb művészeti színvonalat valósít meg, mindezt low-budget költségvetésből
(egy aprócska terem, két darab összetolt asztal, az arra
elhelyezett tárgyak, és 12 ember). A
film főszereplője Henry Fonda.
Írta: Szigeti Dávid
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése