Hajnóczy Soma 2000-ben
indult először bűvészversenyen és a következő 10 évben több mint 30 nemzetközi
díjat és elismerést szerzett. Ő a bűvészettörténet egyik legfiatalabb előadója,
aki magáénak tudhatja, a világbajnoki Grand Prix díjat.
Hajnóczy Somával, Balogh Anna készített interjút.
Bűvészet és színház
összekapcsolását tekintve milyen közös vonatkozásokat látsz?
Szerintem
a bűvészet színház. Ez attól függetlenül igaz, hogy utcai bűvészetről vagy
színpadi bűvészetről van szó, mert ahogyan a színházban él az utcai forma, úgy
él a bűvészetben is. Egy bűvészműsort ugyanúgy kell előadni, mint egy színházi
darabot. Nekem különösen fontos, hogy megtaláljam és használjam azokat az
előadói eszközöket, amelyekkel a színház él. Ritka az a megoldás, hogy egy
történet köré fűzik az illúziókat, és így szövik bele az előadásba.
Természetesen sokkal ideálisabb, ha van egy szál, ami összefűzi a műsort. Nekem
nagyon fontos egy bűvészelőadásnál a dramaturgia és a teatralitás. A színházi
előadás egy fal mögött történik, érzik a színészek, hogyan reagál a közönség,
mégis ott a fal, ellenben egy bűvészelőadásnál különösen fontos a publikum
aktív részvétele, hiszen egy bűvész gyakran felhívja a színpadra és bevonja a
nézőit. Sok bűvészműsor nagyon erősen épít a közönségre, és nem jönne létre az
illúzió a nézők segítsége nélkül. A bűvészet varázsát az adja, hogy lehullik a
negyedik fal. A bűvészetben alapvető a trükkök megfelelő elsajátítása és a
kézügyesség, de elengedhetetlen az ideális színpadi mozgás, a jó
beszédtechnika, valamint a fény- és zenehasználat, illetve az emberekkel való
kapcsolatteremtés képessége és a szórakoztatási rátermettség. A színpadon elő
kell adni, és a jó bűvész jó előadó is.
A bűvész tekinthető
színésznek?
Igen,
a bűvész olyan színész, aki eljátssza a varázsló szerepét a színpadon.
Mennyiben színház egy
bűvészelőadás?
A
színház egy fajtájának tekinthető, ami fokozottan érvényes, ha színpadi
bűvészetről beszélünk, noha a színház eszközei közül nem használ fel
szükségszerűen mindent egy bűvész – többek között – elkerülhető a
díszlethasználat, de mégis él a teátrális hatásokkal. Egy bűvészelőadás
általában mobilisebb egy színházi előadáshoz képest. Amíg egy bűvészelőadást
egyetlen bűvész mutat be, addig egy színházi előadásnál több szereplő
szükséges. Egy egész estés színpadi bűvészelőadás akkor lesz jó, ha alkalmazza
a szükséges teátrális elemeket.
Bizonyos színházi
előadásoknál a rendezők együttműködnek bűvészekkel, hogy alkalmazzanak,
valamint betanítsanak trükköket. Hogyan történik a közös munka?
A
legtöbb bűvésztrükknek túl egyszerű a megoldása, ezért nem jönnek rá az
emberek. Más gondolkodásmódot igényel új trükköket kitalálni. Amikor egy
rendező megkeres egy bűvészt, hogy segítsen az előadásában, erre az eltérő
gondolkodási metódusra van szükség. Mi, bűvészek, ismerjük a trükkökhöz
használható eszközöket, és tudjuk, milyen kellék arzenál van világszerte, így
képesek vagyunk kiválasztani azt, ami alkalmazható lehet egy-egy színpadi
előadásban.
Melyik színháznál
működtél közre a trükkök megvalósításában?
Én
a Madách Színház – Szente Vajk által rendezett – Betörő az albérlőm című
darabjának trükkjeinél segítettem. 2013-ban Szirtes Tamás rendezésében, a
Thália Színházban bemutatott egyszemélyes vígjátékban, A férfiagy – avagy nincs
itt valami ellentmondás? című előadásban működtem még közre, amelyben néhány
apró effektet és a végén egy ruhacsere trükköt alkalmaztunk.
Hogyan lehetne
meghatározni az illúzió fogalmát a bűvészetre vonatkozóan?
Az
illúzió, mint fogalom, azt jelenti, hogy a bűvész valami olyannak a látszatát
kelti, ami nem létezhet. Valami olyanról kívánja a nézőt meggyőzni, amiről a
néző és az előadó egyaránt tudja, hogy nem lehetséges, de a bűvésznek mégis
sikerül megtennie. A bűvészetben az illúzió a bűvészet egyik fajtáját is
jelenti. Az illúzió kategória, amelyben nagy dobozokban tüntetnek el nőket,
vagy fűrészelik ketté őket. Az illuzionista az előadóművész, tehát a szakmában
az illúzió a bűvészet egyik ágazatára is vonatkoztatható.
Miben rejlik az
illúziókeltés titka?
Egy
fantasztikus amerikai close up bűvész, Joshua Jay mondta, hogy a bűvészek nem
trükköket mutatnak. A kutyák mutatnak trükköket. A bűvészek illúziót keltenek
és varázsolnak. Más egy trükköt bemutatni és más azt előadni, ebből a
szempontból különösen fontos a színházi vonatkozás. Ha egy trükköt úgy ad elő
valaki, mint egy trükk, akkor az a néző fejében trükk is marad, viszont ha a
csoda illúzióját teremti meg a bűvész, már más történik, hiszen magasabb
szintre kerül a bemutatott előadás. Nem trükköt mutat be a bűvész, hanem egy
csodát teremt meg a néző szeme előtt. Az illúzió soha nem a bűvész kezében
történik, hanem a néző fejében. Ha a bűvész képes elhitetni a nézővel, amit
akar és a néző el is hiszi, akkor megtörténik az illúzió, megtörténik a csoda.
Milyen területeket,
illetve kategóriákat különböztetünk meg a bűvészeten belül?
A
világbajnoksági rendszer alapján megkülönböztetünk színpadi bűvészetet, és
close up bűvészetet. Színpadin belül beszélhetünk manipulációról, ami a
kézügyességet igénylő bűvésztrükkökre épít, illúzióról, ami olyan nagyszabású,
látványos trükköket alkalmaz, mint nők kettévágása, vagy autó megjelentetése.
Beszélhetünk még humoros bűvészetről, amelyben meg kell nevettetni a közönséget
a trükkök segítségével, és mentál bűvészetről, ide tartoznak a gondolat
kitalálásával kapcsolatos trükkök, vagy a kanál elhajlítás illúziója. Az
általános bűvészet már részben a többi ág ötvözete. A close up bűvészetben van
mikromágia, amit apróbb kellékekkel művelnek, és kártyabűvészet, ami csak a
kártyával történő manipulációt jelenti. A stand up bűvészet az, amikor kb. húsz
embernek zajlik egy előadás, tehát kis színpadiasság már van benne. Nagyon
vékonyak a határok az ilyen fajta kategorizálásnál. Van olyan trükk, amit elő
lehet adni három embernek is, de működik háromezres nézőszám előtt is, nyilván
– szükség esetén – kivetítő is használható. Ezek mellett két kategória van még,
amik adott esetben besorolhatóak a színpadi bűvészet körébe. Ez a
szabadulóművészet és a gyerekbűvészet. A gyerekbűvészet a gyerekeknek szóló
bűvészet, aminek létezik színpadi formája is, ez más műfaj, mint a többi. A
bűvészetben a gyerekekkel játszani kell, tehát bűvésztrükkökbe öltöztetett
játék a gyerekbűvészet. A szabadulóművészet pedig lehet utcai és színpadi
jelleggel bemutatott produkció egyaránt. Az utcabűvészet több formában létezik,
egy fajtája a busking magic, melynek képviselői kalapba dobott pénzért mutatják
be az előadásaikat, így minden jó busker-nek vagy utcai bűvésznek van egy hut
speech-e, amit jól elhelyez az előadás vége felé, hogy a nézők bedobjanak
valamit a kalapjába.
2013-ban Budapestre
érkezett az Illuzionisták című show műsor. Hogyan vélekedsz erről a fajta
színpadi bűvészetről? Mik a legfőbb erősségei, illetve esetleges gyengéi?
Ez egy utazó gálaműsor, aminek több elem
a csorbáját szenvedte, mert nem minden trükknek jó, ha egy nagyszabású
produkció része. Többek között Kevin Jamesnek – a feltaláló karakternek – az
utolsó trükkje, a hóvihar, elveszett a műsorban. Már többször láttam ezt a
trükköt Kevin Jamestől, és sokkal jobban hatott a saját zenéjével, a saját
előadásában. Az Illuzionisták show műsorában elveszett a trükk varázsa, mert
egy hatalmas lépcső installációt toltak a színpadra, és mindenkit
felvonultattak mögé, ezáltal nagyon zsúfolt lett a kép. Kevin ezt a trükköt – más
esetben – úgy mutatja be, hogy egy bárszékkel kiáll a színpadra, semmi nincs
mellette, de a műsor végére az egész színpadon havazik. Fantasztikus, hogy egy
üres környezetből alkot valamit és teljes atmoszférát teremt. A semmiből
teremti meg a telet. Nem mindig hatásos ennyi embernek ilyen típusú trükköket
mutatni. Hátrányos, hogy kicsi volt a kivetítő, de maga a színpad is kicsi volt
a közönség létszámához képest. Ennek természetesen megvan az oka, hiszen ez egy
utazó show, amelyben a kellékeket folyamatosan ki-be kell tologatni a színpadon
az előadás során, a művelet pontos megoldásában segít egy nagy fekete fólia,
amin az összes jelölés látható, ennek megfelelő méretűnek kell lennie egy
hatalmas csarnok, és egy kisebb színház színpadára egyaránt. Budapesten a
SYMÁ-ban ekkora közönségnek kicsi volt ez a színpad, és még a zenészek is
foglalták a helyet. Vizuálisan is zavaró volt, hogy a színpad két oldalán
voltak a zenészek, hiszen túl ingerdús lett tőle a színpadkép. Az élő zene
ötlete jó, de ebben a megoldásban kevésbé szerencsés. Nagyon kritikus vagyok
zenei tekintetben, és úgy gondolom, hogy egy ilyen stílusú, vadabb zenét
játszani – még a szünetben is – egy olyan közönségnek, ahol gyerekek és
felnőttek vegyesen vannak, túlzás. A fellépő bűvészek – természetesen – mind
profi előadók, és egy fantasztikus műsort raktak össze, ami mögött nagyon jó
marketing áll. A show legfőbb erőssége a hét nagyszerű előadó, akik a bűvészet
más-más területein jók, így különböző dolgokat láthatott a közönség. Kevésbé
élvezetes a műsor, ha egyfajta bűvészeti ág jelenik meg, például ha csak
szabadulóművészeti számokat mutattak volna be. Az Illuzionistákat a
sokszínűsége teszi erős gálaműsorrá. Ez a fajta mozaikosság immunis a
kulturális és nyelvi különbségekre, hiszen ezt a műsort nem egy adott ország
közönségének készítették. Egy olyan előadást kellett létrehozni, ami mindenhol
megállja a helyét, Kínában, Franciaországban, az USA-ban, vagy Brazíliában
egyaránt, így teljesen mindegy, hogy milyen kultúrában él az adott néző, a show
meg kell, hogy feleljen az elvárásoknak.
Az interjút készítette Balogh Anna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése