„Aki egyszer itt megfordult, az újra el
fog jönni”
A komolyzenei koncertek mellett a tehetséggondozás is
fontos szerepet kap az idén ötödik évfordulóját ünneplő Kaposvári Nemzetközi
Kamarazenei Fesztiválon, melyet augusztus 13. és 19. között rendeznek meg.
Kokas Katalin hegedűművésszel, a Kaposfest művészeti vezetőjével többek közt
arról beszélgettünk, hogyan vonják be a fiatalokat a fesztiválba, milyen
mesterkurzussal készülnek nekik. Ennek kapcsán pedig azt is elárulta, mit
gondol a hazai komolyzenei oktatás helyzetéről.
Kezdjük rögtön egy egészen friss hírrel: a Kelemen
Kvartett első helyezést ért el a Premio Paolo Brociani nemzetközi versenyen.
Ilyen komoly eredmények elérése mellett hogyan jut még ideje a Kaposfesttel
foglalkozni?
A Borciani verseny a világ
legrangosabb vonósnégyes versenye, melyre maga a felkészülés is rendkívül nehéz
volt, hiszen Dóra húgomat (Kelemen Dóra, a kvartett csellistája – F.R)
az ausztráliai turnén baleset érte: elütötte egy szörfös a térdig érő vízben,
ami miatt eltört a jobb karja. Tizennégy hét esett ki a próbaidőszakból;
kimondhatatlanul aggódtunk, hogy fel tud-e épülni. A balesetet követő első
koncertünket a Borciani előtt egy héttel játszottuk, akkor vált biztossá, hogy
Dóra is teljes erőbedobással tud majd versenyezni. Többek közt Martha Argerich
is tagja volt a zsűrinek, ő egyenesen „életreszóló élményként” emlegette a
Bartók-, Mozart- és Haydn-interpretációnkat – erre különösen büszkék vagyunk!
A kaposvári fesztivál szervezése
azonban egész éves odafigyelést es gondoskodást igényel, nemcsak az én
részemről,hanem a teljes Kaposfest-csapat oldaláról is.
Mi az, ami Kaposvárra vonzza a világ leghíresebb
művészeit?
A külföldi fesztiválokon való
fellépéseink alkalmával férjemmel, Kelemen Barnabással nagyszerű művészekkel
találkoztunk, így az elmúlt tizenöt év koncertturnéinak esszenciájával
találkozhat a Kaposfest közönsége évről évre.
Ez egy nyári fesztivál egy
kisvárosban: a világ legnagyobb koncerttermeiben fellépő szólistákat nem a
magas honorárium, nem is a koncert preztizsértéke vonzotta az első években. A
művészek elsősorban baráti meghívásunknak eleget téve jönnek, az elmúlt négy év
tapasztalata pedig az, hogy nagyon jól érzik magukat. Amellett, hogy a
fellépőknek lehetőségük van egymás játékat meghallgatni – és ezzel páratlan
inspirációt kapnak –, barátok közé érkeznek. Mára pedig már a lelkes, zeneértő
közönségünknek is elterjedt a híre. A légkör szinte családias; Kaposvár
varázslatos, virágos, szökőkutakkal teli, kedves városa igazi otthona lett
ennek a fesztiválnak.
A Kaposfest híre többek közt ezeknek
köszönhetően már a nemzetközi „piacon” is elterjedt, örömmel mondhatjuk, hogy
aki eddig még nem kapott meghívást a fesztiválra, az előbb-utóbb maga
jelentkezik, hogy jönne...
Az ötödik Kaposfest nemcsak a jubileum miatt lesz
különleges, hanem egy új kezdeményezést is indítanak. Miről lesz szó?
Nagyon fontosnak tartjuk a
megfelelő utánpótlás-nevelést, így idén végre elindulnak a mindennapos, nyílt
mesterkurzusaink a Kaposfest ideje alatt. Oleg Kogan csellistát – aki Londonban is tanít – hívtuk el, hogy tartsa meg a
mesterkurzusokat. Kitűnő művész és pedagógus! Idén legfeljebb hat diák vehet
részt a kurzuson, meghívott csellisták jönnek, személy választjuk ki azokat, a
nagyrészt versenygyőztes fiatalokat, akik játszhatnak Oleg Kogannak.
Mindennapos, egy-egy kurzusokat
tervezünk, melyek mindenki számára látogathatóak lesznek. Oleg Kogan pedig,
amellett, hogy legfőképpen tanítani jön, egy-egy koncerten játszani is fog.
Ha jól tudom, korábban is voltak ilyen irányú
elképzeléseik...
Annak idején, amikor a Kaposfest elindult, a fellépő
művészeket kértem fel, hogy tartsanak egy-egy órát a Zeneakadémia növendékeinek
a fesztivál ideje alatt. Napjaink legsikeresebb, fiatal koncertező sztárjai
tanítottak volna, akik, koruk ellenére hatalmas koncert- és
versenytapasztalattal rendelkeznek. Tehát a legfontosabb tapasztalatokat
adhatták volna át. Meghirdettük a lehetőséget, az akadémisták ingyen
tanulhattak volna tőlük, de senki sem jelentkezett.
Ez azért elég érdekes. Ön szerint mi volt az oka?
A hallgatók túlnyomó része nyárra
pénzkeresési lehetőségek után kutat. Kezdetben hiába kínáltunk nekik
kedvezményes bérletvásárlási lehetőséget a fesztiválpárna keretében, úti-,
szállás- és étkezési költséggel is számolniuk kellett a fesztivál ideje alatt,
amit kevesen engedhettek meg maguknak. Idővel azonban ezek a dolgok is beértek,
ma már jó néhány hallgató a fesztiválnak jön segíteni: lapozóként, színpadi
rendezőként, vagy kottafelelősként minden koncertet meghallgathatnak, a
próbákra is bejárhatnak és a segítségükért cserébe szállást és étkezést
nyújtunk nekik. A tapasztalat pedig az, hogy aki egyszer itt megfordult, az
újra el fog jönni.
A fesztivál híre és a lehetőség,
melyet kínálunk nekik, nagyon gyorsan terjed közöttük. Egyre több növendék tudja,
hogy ide érdemes jönni. Ha a mesterkurzus sikeres lesz, jövőre bővítjük.
Kifejtené, hogyan?
A fesztiválon fellépő művészek beosztását szeretnénk majd jó
elő úgy elkészíteni, hogy a koncertek mellett legyen idejük tanítani is, vagy
meghallgatni és tanácsokat adni néhány diáknak. Mondjuk a nagytermet üresen
hagynánk erre az alkalomra, és beépítenénk a „mesterkurzusok műsorát” is a
programba. Ha a harminc Kaposfestre látogató művészből mindenki csak egy-egy
órát tartana, az már harminc órányi mesterkurzust jelentene a fesztivál ideje
alatt.
Mit jelent az Ön számára a tanítás? Milyen elvárásokat
állít diákjai elé?
A világ legszebb, de egyben
legnehezebb feladatát, a szenvedélyemet. Minden felmenőm elismert
pedagógus, és úgy érzem, én is
rendelkezem olyan antennával, amely segít, hogy megérezzem mire van szükségük
éppen a diákjaimnak. Ebből kifolyólag nagyon jó a kapcsolatom az osztályommal,
ami azért is fontos, mert a mi pályánkon különleges szerepe van az egyéni
képzésnek.
Azt azonban mindig kérem a növendékeimtől,
hogy más tanárok óráit is rendszeresen látogassák, hallgassák. A különböző
megközelítésekből ugyanis nagyon sokat lehet tanulni.
Hogyan látja a komolyzenei nevelés jelenlegi helyzetét?
A klasszikus zenei nevelés az általános iskolákban elsősorban
élvezetes, közös éneklésekből, akár a rajzórákkal összekötött
zenehallgatásokból kellene álljon. Az énekórák az iskolai évek legszebb
pillanatait kellene adniuk a diákoknak. Ha ez nem így van, megoldást kell
találni a helyzetre! Gyakran tapasztalom, hogy az órákon könnyűzenével
próbálják felkelteni az iskolások figyelmét, ami azonban enélkül is mindenhol
eléri őket. Nekünk inkább az európai zenetörténet legszebb műveivel kellene a
gyermekeket megismertetnünk.
Ezen túl azt gondolom, Magyarország
a zeneiskolák terén még mindig meghaladja az európai szintet. Ez többek közt az
elszánt pedagógusainknak, a sok-sok tehetséges gyermeknek és annak is
köszönhető, hogy nemcsak a módosabb családok engedhetik meg maguknak gyermekeik
zenei nevelését, hanem az alanyi jogon jar. Emellett persze úgy gondolom, a
szülők felismerése is fontos: a korán – 5-6 éves korban – elkezdett zenetanulás
behozhatatlan előnyt jelent azokkal a gyerekekkkel szemben, akiknek erre nem
adnak esélyt.
Forrás: Filákovity Radojka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése