Dmitry Glukhovsky regénye a
Metró 2033, rendkívüli módon egy interaktív hullámnak is köszönheti
sikerét. Ezt lovagolta meg Tullio Avoledo is, Az ég gyökerei című
augusztus végén megjelent könyvének megírásakor, ami egyenes ági
folytatása a Metró 2033-nak.
A Metró Univerzumot, 2002-ben kezdte el írni, Dmitry Glukhovsky. Az orosz újságíró, rádiós és televíziós műsorvezető három évig dolgozott a Metró 2033-on.
A történetbe az író rajongói is beleszólhattak, ezzel interaktívvá
alakítva az alkotófolyamatot. Az izgalmas tartalom mellett ennek az
egyedi módszernek is köszönhetően vált híressé és meghatározó
mérföldkővé a regény a sci-fi-fantasy műfajban.
„A Metró 2033 már a kezdetektől,
illetve webes megjelenéstől fogva interaktív volt: olvasóim a regény
weboldalán folyamatosan végigkövethették a mű keletkezését, és
hozzászólásaikkal segítettek alakítani, szabatosabbá és kevésbé
kiszámíthatóvá tenni a történetet. „
A Metró Univerzumról
Glukhovsky történetében meghatározó
szerepet kap a poszt apokaliptikus jövőkép. 2033-at írunk. A Végső
Háború után Moszkva szellemvárossá vált. A sugárzás miatt csak mélyen, a
földfelszín alatt lehet belélegezni a levegőt. De a metró
alagútrendszere sem biztonságos többé. Az elhagyott járatokban kísértő
holt lelkek bolyonganak, mutánsok vadásznak az emberekre és egy
Feketéknek nevezett faj fenyegeti az emberiség maradékát. A túlélésért
folytatott háborúban pedig kibontakoznak az ellentétes nézetek is. A
metró állomásain felüti a fejét a kommunizmus és a fasizmus. A két
hatalom egyetlen célja, hogy legyőzze a másikat és átvehesse az uralmat
az alagútrendszerben.
Glukhovsky a Metró 2033-mal, a mai
Oroszország társadalmát elemzi. Továbbá kritikusan vizsgálja a
kommunizmust a volt Szovjetunióban, illetve a fasizmus felemelkedését a
modern Oroszországban. Ennek tetőzéseként ráadásul bemutatja, hogy mi
történne, ha atomtámadás sújtaná a Földet. A társadalmi ellentétek és az
ökológiai pusztulás ismertető jegyeivé váltak a Metró Univerzumnak. Az
író olyan témát dolgoz fel, ami aktuális a jelenkori világban, és
abszolút kortalan.
„Azóta húsz regényt jelentettünk
meg. Mindegyik 2033-ban játszódik, a Metró 2033 világában. A legtöbb
Oroszországban: Szentpéterváron, Szibériában, az Urál vidékén, az ország
északi és déli tájain játszódik.”
Új vágányok
Jelenleg a Metró Univerzuma nagy
hatást gyakorol, a sci-fi-fantasy műfajra. Ez annak is köszönhető, hogy
egy olyan iparág nyúlt hozzá a könyvhöz, aminek jelenleg hatalmas
befolyása van a mai generációra. Az informatika segítségével, a
számítógépes játék piacra dobásával megnövekedtek a könyv eladások is.
Még többen lettek kíváncsiak a történetre és az eddig csak orosz
olvasóknak készült könyvek, futótűzként terjedtek el világszerte. Mivel
mindig is interaktív alkotómunka jellemezte a Metrót, így csak idő
kérdése volt, hogy más, nem orosz rajongók is megírják saját hazájuk
történetét. Így történt, hogy Tullio Avoledo olasz író nekivágott Az ég gyökerei
című könyv megírásának. Avoledo ezzel arra vállalkozott, hogy bemutassa
mi is történt távol Oroszországtól, szülőföldjén, a mediterrán
félszigeten.
Avoledo, olyan témát választott
könyvéhez, ami már önmagában is vitákat szülne. A katolikus egyház
szerepe a háború utáni időszakban, megdőlni látszik. Az orvostudomány és
a vallás szembeállítása, ellentétes nézetek szül. Megérdemli-e az ember
vagy bármilyen élőlény a halált? Vajon Isten dolga ítélkezni?
Megtudhatjuk, ha fejest ugrunk az Atomkorszakba.
„Büszke vagyok, hogy egy ilyen
nagyszerű, briliáns és innovatív író is, mint Tullio Avoledo, úgy
döntött, csatlakozik hozzánk, hogy elmondja mi történt Itáliában a Végső
Háború után.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése